Ta tillbaka kontrollen över ditt liv

Känner du ibland att du har förlorat kontrollen över ditt liv? Kommer du ibland på dig själv med att köpa godis på väg hem från jobbet? Eller att surfa på sociala media när du egentligen skulle göra någonting annat? Många av oss faller till föga och hamnar t ex på facebook när vi egentligen skulle kolla klockan i mobilen.

Men det finns sätt att minska risken för att tappa tråden och istället få saker gjorda. Här kommer jag att ge en förklaring till varför vi lätt tappar kontrollen och vad vi kan göra åt det.

Vi är gjorda att tappa tråden

Det kanske låter konstigt, men vi människor är biologiskt betingade att lätt förlora fokus. Priset vi skulle betala för att ha svårt att tappa fokus skulle nämligen vara att vi inte märkte av rovdjur eller andra hot mot vår existens. Vi behöver med andra ord vara uppmärksamma på händelser i vår omgivning.

Vi är därför, rent evolutionärt, skapade att lätt förlora vår uppmärksamhet. Men när vi låter miljön störa oss hela tiden så blir vår överlevnadsfördel ett problem. Miljön tar ifrån oss kontrollen över vår uppmärksamhet.

Vi är också sociala varelser och det är belönande för de flesta av oss att få socialt erkännande. Likes och delningar på sociala media kombinerar detta på ett sätt som gör att vi gärna vill störas av notifikationer om att någonting har hänt på sociala medier. Vi får en biokemisk belöning när någon gillar vårt inlägg eller vår bild.

Belöningen ökar i sig själv sannolikheten att vi ska kolla fler notifikationer framöver.

En tredje orsak som också kan öka sannolikheten att vi tappar fokus är det som kallas för prokrastination. När vi måste eller behöver göra någonting som vi inte ser fram mot så tenderar vi att snabbt tappa fokus och slösa vår tid på annat. Facebook, youtube mm är ytterst belönande siter att fly sina åtaganden på.

Hur reaktiv är du?

Att vara reaktiv handlar om att låta sig styras eller kontrolleras av det mest omedelbara i sin omgivning. Betraktat ur det perspektivet är en rekativ person något av en motsats till en strategisk person. Den reaktiva styrs av vad som händer runt omkring honom eller henne. Den strategiska hanterar det som händer kring honom eller henne i syfte att nå ett mål.

Den reaktiva individens mål skulle kunna sägas vara reducerat till att släcka bränder och reducera obehag. Var det beteendet leder honom eller henne har den reaktiva individen ingen tanke på. Den strategiska personen förlorar därför inte kontrollen när han eller hon förlorar fokus. Den strategiska individen har kvar sin kontroll och sitt mål när hen hanterar en händelse så att han eller hon kan fortsätta mot sitt mål.

Jag tror att det ett fruktbart sätt att förstå reaktivitet på handlar om att se det som ett kontinuum. Vi människor är inte strategiska eller reaktiva – vi tenderar snarare att glida på en skala mellan reaktiviet och strategi. Ju mer stressade vi är desto mer reaktiva tenderar vi att bli, det vet vi från forskning.

När stressen pressar oss tappar vi lätt översikten av situationen och fokuserar på det som för tillfället ligger närmast oss. Vi förlorar lätt kontrollen över situationen.

Av det blir det tydligt att vi behöver ta oss ur vår reaktivitet ibland och här vill jag passa på att komma med några tips. Kom bara ihåg att jag inte gör anspråk på en uttömmande lista, det här är bara ett axplock av strategier som jag nämner här. Viktigast är att du identifierar dina svaga punkter och hittar dina strategier att hantera dem.

Notifikationer

kontrollenEn väldig enkel strategi för att hantera problemet med att vi finner oss själva försjunkna i en annan uppgift än vi från början tänkte oss är att stänga av notifikationer. Det spelar ingen roll om det är på vår dator eller mobil som olika notifikationer poppar upp – de är alla ett problem för den som vill välja var hen lägger sitt fokus. Att se till att inte bli störd är ett sätt att ta tillbaka kontrollen.

Kanske ska du skriva en rapport när notifikationen syns nere i det högra hörnet på din dator. Ett mail från en kollega, undrar vad han eller hon vill? Du tappar fokus, byter applikation och förlorar dig sedan i mail när du väl öppnat upp din epostklient.

Du ska kolla klockan på mobilen när du får se att din arbetsgivare postat nåt på sitt facebook konto. Du blir nyfiken och klickar på notifikationen för att se vad företaget går ut med idag på sociala media.

Oavsett om det är din mobil eller dator som visar notifikationer så är det just dessa som du bör och enkelt kan hantera. Genom att aktivt välja bort notifikationer så ser du till att du inte råkar fångas i ett kaninhål av intressanta notiser som leder vidare till andra intressanta länkar.

  • Stäng av dina notifikationer i telefonen
  • Stäng av dina notifikationer i datorn

Ta kontroll över dig själv genom att dominera din miljö

kontrollenDu är inte ensam om du lägger allt för mycket tid på siter som ex Facebook och YouTube. Ett sätt att se till att du lägger mindre tid på dem kan handla om att ta bort apparna från din telefon. Det är mycket krångligare att läsa facebook om du måste logga in genom webbläsaren. Men glöm inte att också logga ut när du är färdig, för då blir det ännu jobbigare att kolla facebook i mobilen igen.

Hamnar du lätt i ett TV-spel när du egentligen borde städa eller göra någonting annat? Koppla ur konsollen, dra ur sladdarna ur din tv-apparat och lägg in allt i ett skåp. Nästa gång du blir sugen på att spela en kort stund så är chansen stor att du inte orkar ta fram spelet och koppla in det.

Sköter du din träning och äter nyttigt bara för att haverera med fingrarna i en chipspåse framåt kvällskvisten? Köp inte hem chips, kakor, godis eller vad det är du är svag för. Chansen är att du inte orkar gå för att handla chips när suget slår till nästa gång.

Jag kan ibland själv ha problem just med godisätande fram åt slutet av eftermiddagen. Den närmaste busshållplatsen vid mitt jobb ligger vid en kiosk. Genom att välja en annan busshållplats slipper jag ens frestas av kiosken om bussen är lite sen.

Behöver du ha din telefon så nära till hands? Risken finns att du lätt fastnar i mobilen om den ligger bredvid dig på bordet – så varför inte ha den i ett angränsande rum istället? Ringer det så hör du den ändå men har du lite tråkigt så finns den lite för långt bort för att du ska orka hämta den.

Genom att se till att dina frestelser inte finns lätttillgängliga kan du också ta tillbaka kontrollen. Du bestämmer när du ska koppla in tv-spelet eller hämta telefonen – du har kontrollen istället för att vara kontrollerad.

Logga för självinsikt

kontrollenHur mycket tid spenderar du på facebook, instagram, twitter, youtube eller snapchat? Skaffa en app som håller koll på hur mycket tid du lägger på ex sociala media. Det finns en mängd appar för din telefon och några färre för din dator om du vill ha en app som i slutet av dagen visar dig var du la din tid.

På samma sätt är det möjligt att logga sina utgifter om det är så att det är dina pengar snarare än din tid som glider mellan dina fingrar. Eller kanske är det dags att skapa en logg för vad du äter om det är där ditt problem finns.

Det har visat sig att människor generellt är väldigt dåliga på att uppskatta hur mycket vi arbetar. I en studie där människor själva fick skatta hur mycket de arbetade så visade det sig att en klar majoritet överskattade sin arbetstid med närmare tio timmar i veckan. Detsamma gäller vårt spenderande av tid och vår konsumtion av mat.

  • RescueTime hjälper dig att logga din tid på nästan alla plattformar utom din iPhone/iPad
  • AntiSocial hjälper dig att logga din tid på Android
  • Social Fever hjälper dig också att logga din tid på Android
  • My Addictometer är ytterligare en app för Android
  • QualityTime är också en app för Android
  • OffTime försöker också hjälpa dig att se hur mycket tid du lägger i mobilen
  • SPACE har mer fokus på att hjälpa dig att dra ner på din mediakonsumtion i mobilen
  • AppDetox vill också hjälpa dig att blockera appar som stjäl din tid
  • Moment hjälper dig att hålla koll på hur mycket tid du lägger på appar på IOS

Gör en bra deal med dig själv

kontrollenTyvärr är det inte bara vår bristande insikt i hur vi hanterar vår kost, tid eller våra pengar som ligger oss i fatet när vi vill ta tag i våra olater. Spenderandet av tid eller pengar liksom ätandet har också blivit en vana – och vanor är svåra att bryta.

Själv försöker jag sluta avtal med mig själv när jag ska sluta med någonting som jag tycker om men ändå inte vill fortsätta med. Var det så att jag plötsligt tyckte att choklad var äckligt hade det ju inte varit några problem att sluta köpa godis, eller hur?

Istället så sätter jag upp minimål på vägen för att motivera mig. Jag skulle t ex kunna sätta upp ett mål som säger att om jag inte äter godis på två veckor så kan jag köpa någonting jag vill ha. Eller jag kanske bestämmer mig för att belöna mig med en konsert om jag låter bli ta ner facebook appen till min telefon efter att ha raderat den.

Hur skaffar du kontroll?

kontrollenVad har du för strategier och tips för att öka din motivation och för att behålla den?

Det skulle vara väldigt intressant att få fler tips och tankar kring hur du tar kontrollen över ditt liv genom att påverka en sådan enkel sak som din fysiska (och ibland mentala) omgivning. Har du andra erfarenheter är du också välkommen att ta kontakt med mig via kontaktformuläret på bloggen.

 

 

 

 

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.